Sunday, August 29, 2010

sIfAR

Dari orang sekitar aku,aku terdengar teriakan,bisakan tertahan,mendesah..putus asa,aku mendengar langkah kaki mereka meninggalkan,lambat,dan kemudian aku tahu,jiwa aku perlu terbang.

sebuah angin sejuk mula bertiup,dalam jiwa aku,dari kepala sampai kaki,dan kemudian,bibir aku,kluar nafas yg terakhir.sudah waktunya untuk aku pergi dah aku harus pergi,jadi,yg benar,namun,untuk terlmbat,kata mereka,jiwa masing2 memiliki tarikh yg diberikan,ketika aku ingin,mningglakan teras tubuh,dan bertemu nasib abadi.oh,

tandakan kata2 yang aku katakan,siapa yg tahu???besok bisa menjdi hari kamu...akhirnya,
ia datang...ke syurga atau neraka?memutuskan yg sekarang,jngan tunda lagi,ayuh saudara aku,mari kita berdoa,oh tuhan,aku tak boleh mlihat,mata aku buta,am i masih aku?atau jiwa aku telah sesat.dan dipaksa untuk membyar kos tak ternilai harganya????

ahhhhh,mjadi debu kita,kembali semua,beberapa harus bersukacita,sementara yg lain mmbakar...hnya jika aku tahu bahawa sebelum garis tumbuh pendek,dan tiba gilirannya aku..dah sekarang.bawah tanah.mereka berbaringkan aku dengan nota aku cacat yg ditulis dngan dakwat pen kilometriko..mereka menangis,tapi,mereka tiada tahu yg aku mnangis lebih buruk.kerana,,,

mereka pulang ke rumah,namun,aku dihadapkan dengan ALLAH...

oRde KosMiK

sayup, sayup malam yg membahang, meniup kencang angin, ibarat satu proses tiupan bayu darat yg menewaskan tiupan bayu laut..ibarat kepingan air dan titisan embun pagi yg membeku membentuk ais yg keras di tengah malam..adoi, cerpen apa la aku nak demonstran kan ni...

ok2..sekarang kita kembali kepada plot cerita asl yg sebenar...(ish ayat keling apa ni??)
tentang khidupan..itu yg cuba aku translasikan sebenarnya...

kita...manusia...sebenarnya ibarat satu proses perubahan fasa sebenarnya..dan sebenarnya...kita merangkumi dunia kimia..kita bermula sebagai satu cecair benih yg suci dan bersih hasil dari hubungan yg halal dengan ikatan yg sah.bermula dengan fasa kondesasi,hasil keletihan dan kepenatan si manusia,yg melibatkan perubahan fasa daripada gas kepada cecair....

kemudian,diteruskan dengan satu proses pembekuan dalam satu tempat yg indah nian, sejuk dan suci...sementelahan proses perubahan fasa..iaitu proses cecair yg dikumpul tadi berubah menjadi satu ketulan yg juga boleh dianggap pepejal..

namun, ada juga hasil pembentukan pepejal ini yg terhasil dripada proses diposisi, yg membawa maksud dalam rangkap seloka ke enam, perubahan fasa daripada gas kpada pepejal..acap kali, proses ini akan membentuk satu pepejal yg tiada sempurna,contohnya, keadaan manusia yg sedang bermetamorfosis dengan mitosis cicak yg keputusan ekor..perkara ini selalunya akan brlakulah kelahiran songsang...slalunya terjadi kepada golongan2 yg bnyak mkan maggi, tak pun yg suka usha wanita cun...

setelah satu dekad berlalu,kemudia pepejal tersebut akan sentiasa mngalami proses peleburan...
consits of pepejal yg akan berubah kpada cecair...keringat yg mngalir ini kemudian akan terevaporisasi ke udara..kemudian berubah la fasa nya drpd cecair kepada gas yg akan terbang bebas ke udara tanpa ada lagi arahan dan apa2 dalam kotak malah kamus hatinya....

tetapi, jngan kau terlalu gembira, akan kebebasan yg kamu capai, kerana satu hari nanti.kamu akan mngalami satu perubahan fasa sublimasi...yg membawa maksud...kamu akan lenyap...dan ketika itulah, baru kamu tahu apa itu perubahan fasa....

perubahan ini bukan lah satu prubahan fasa semata2..dan tiada kena mngena dengan sistem tenaga mahupun solar..tapi, sistem amalan kamu untuk kamu terus bahagia di mana2 fasa!
insya'allah..