Thursday, December 30, 2010

ImaGInaRi DIskrIT taHIgRAfi

Naim teringat akan kisah yang berlaku 2 tahun yang lalu, ketika naim masih lagi di alam persekolahan. Kisah yang bakal diceritakan ini mendatangkan kesan yang mendalam terhadap naim,malah terhadap kehidupannya.

Semasa berada di tingkatan 5 di salah sebuah sekolah di Malaysia ini, naim terkenal dengan sifat seorang yang pemalu dan takut terhadap perempuan. Ketakutanku itu bukan kerana takut macam orang nampak hantu, cuma tiada kekuatan dalam diri untuk naim berhadapan dan bergaul dengan mereka. Walau bagaimanapun, naim seorang yang happy go lucky, suka bersenda gurau. Sekolah naim tu pula, sekolah lelaki. Semua pelajarnya lelaki, perempuan yang ada hanyalah cikgu saja. Jadi, tambah-tambahlah ‘ketakutan’ naim pada kaum hawa itu.

Walaupun naim ‘takut’ terhadap perempuan, keinginan naim untuk bergaul dengan mereka amat tinggi. naim sering berangan ada awek, dan cemburu melihatkan rakan-rakannya yang ada awek dan sering keluar bersama awek mereka. naim juga ada tabiat yang lain, iaitu ‘geram’ melihat perempuan lawa dan seksi, selalunya Cina. Bila naim ke pekan, naim sering meliht awek-awek Cina yang seksi dan mengghairahkan itu.

Di sekolah naim tu, cikgu perempuannya ramai daripada lelaki. Cina ada, India ada, Melayu pun ada. Dalam banyak-banyak cikgu perempuan yang ada, ada lah tiga orang yang lawa. Dua Cina seorang Melayu. Cikgu Cina yang dua orang ni mengajar Tingkatan 6, selalu pakai skrit saja datang sekolah. Seorang namanya Mrs. Dorren dan sorang lagi Miss Jennifer. Mrs. Dorren ni walaupun dah ada anak tiga orang, umurnya dah dekat 40, tapi badannnya mengancam lagi. Miss Jennifer pulak masih belum kahwin, tapi umur dah lanjut, dekat 35 tahun dah. Masih solid lagi. Biasalah, Cina memang punya bentuk badan yang menarik. Cikgu Melayunya pulak, baru aje ditukarkan ke sini, dengar cerita dia daripada Kedah. Dia pindah sebab ikut suaminya yang bertukar ke sini. Kami panggilnya Cikgu Suraya yang berusia lingkungan 26 tahun. Dia ni baru aje kahwin, anak baru sorang umur setahun lebih. Dengar cerita, lepas saja belajar, dia terus kahwin. Duduk di Kedah setahun, terus tukar ke sini. Suaminya bekerja sebagai Pegawai Kerajaan.

naim sangat suka melihat ketiga-tiga orang cikgu ini, wajah mereka, badan mereka sungguh menawan, terutama Cikgu Suraya walaupun dia tidak berpakaian seksi, malahan bertudung tetapi tetap menghairahkan. Bila Miss Jennifer atau Mrs. Dorren nak balik, atau baru sampai, naim mesti menerpa ke arah kereta mereka. Bukan nak tolong angkat buku, tapi nak tengok peha gebu mereka semasa duduk dalam kereta.Cikgu Suraya, susah sikit nak nampak keseksiannya, sebab dia bertudung dan berbaju kurung ke sekolah. Bila dia pakai kebarung, baru nampak sikit bentuk tubuhnya yang montok dan kecil molek itu. Apa yang naim suka sangat kat Cikgu Suraya tu ialah, wajahnya yang lembut dan menawan, suaranya manja bila bercakap. Dengan bentuk badan yang kecil molek, kulit yang cerah akan memukau mata sesiapa sahaja yang terpandang.

Tapi sayang seribu kali sayang, ketiga-tiga mereka tidak ditakdirkan mengajar kelas naim. Naim hanya dapat tengok waktu rehat, waktu perhimpunan ataupun di bilik guru sahaja. Tiada urusan yang membolehkan naim berdamping dengan mereka.

Entah bulan berapa , kalau tak silap dalam bulan 3, cikgu metematik Naim berpindah ke sekolah lain, sebabnya tak berapa ingat. Jadi, selama 2 minggu kelas Naim tidak belajar matematik.

Masuk minggu yang ketiga, waktu pelajaran matematik, Cikgu Suraya masuk ke kelas Naim. semua tertanya-tanya, adakah dia masuk untuk ganti sekejap ataupun mengajar subjek itu menggantikan cikgu lama. Cikgu Suraya yang melihatkan semua pelajar tercangak-bangak, menjelaskan bahawa dia akan mengajar matematik untuk kelas ini menggantikan cikgu lama. Dengan tak disangka, semua pelajar dalam kelas bersorak gembira termasuklah Naim. Naim tak tahu mereka gembira sebab dapat cikgu ataupun gembira sebab lain. Yang pasti, Naim gembira sebab cikgu yang paling cantik, yang selalu Naim angankan akan masuk mengajar di kelas ini. Ini bermakna Naim dapat tengok dia hari-hari.

Mulai hari itu, cikgu Surayalah yang mengajar matematik. Naim pun dah jadi minat dengan pelajaran ni, walaupun Naim tak pernah lulus matematik sebelum ni. Naim sering tanya dan berjumpa dia bertanyakan masalah matematik. Daripada situ, pengetahuan matematik Naim bertambah, Naim lulus juga akhirnya dalam ujian bulanan walaupun hanya cukup-cukup makan.

Oleh kerana terlalu minat kat Cikgu Suraya, Naim dapat tahu serba sedikit tentang latar belakangnya. Bila birthday dia, tinggal di mana dan keadaan keluarganya. Dalam bulan Mei, Cikgu Suraya punya birthday, Naim pakat satu kelas ucap Selamat Hari Lahir bila dia masuk nanti. Bila Cikgu Suraya masuk, ketua kelas mengucapkan “Selamat Hari Lahir” dan diikuti oleh semua pelajar. Dia terperanjat, dan tanya mana semua tahu birthday dia. Budak-budak lain tunjuk Naim, mereka kata Naim yang beritahu. Cikgu Suraya tanya mana Naim dapat tahu, Naim menjawab “ada lah”. Lepas tu dia tak tanya lagi. (harap2 dia tak tahu Naim stalk dia)

Cikgu Suraya tinggal di rumah teres bersebelahan taman tempat naim tinggal, lebih kurang 2 km dari rumahnya. Waktu cuti, naim selalu ronda dengan basikal ke taman perumahan tempat tinggalnya. naim tahu rumahnya dan selalu bersiar-siar di situ. Ada sekali tu, waktu sedang ronda, Cikgu Suraya sedang memasukkan sampah ke dalam tong di luar rumah. Dia ternampak naim, dan terus dipanggilnya. naim pun segera pergi ke arahnya. Dia tidak memakai tudung, terserlahlah rambutnya yang lurus paras bahu itu. Sungguh ayu dilihatnya petang itu.

“naim, hang dok kat sini ka?” tanyanya dalam loghat Kedah.

“Tak juga” balasku. “Dekat-dekat sini aje”

“Cikgu tinggal sini ke?” saja aku tanya, padahal dah tahu.

“Haa…”

“Sorang aje? Mana suami?”

“Ada kat dalam, dengan anak”

Sedang mereka berbual, suaminya keluar, mendukung anak perempuan mereka. Terus Naim diperkenalkan kepada suaminya. Naim berjabat tangan dan menegur anaknya, sekadar menunjukkan kemesraan. Suaminya taklah handsome sangat, tapi nampak bergaya,sesekali terbau juga perfumenya...dunhill barangkali. maklumlah pegawai.bisik kotak hati naim. Setelah agak lama, Naim minta diri untuk pulang.

Dah 6 bulan Cikgu Suraya mengajar , Naim bertambah pandai dalam matematik. Dan selama itulah Naim seronok berada di kelasnya. Naim sering membayangkan keadaan Cikgu Suraya yg selalu membelai rambut Naim. mesti best. Dengan bentuk tubuh yang montok, kecil, pinggang yang ramping serta kulit yang cerah. Tapi, Naim cuma dapat tengok rambut sahaja, di petang itu.

Hari ini cuti, cuti peristiwa sebab Sukan Tahunan. Naim tak tau nak ke mana, Naim capai basikal dan mengayuh tanpa arah tujuan. Agak jauh kali ini Naim ronda, masa nak balik Naim lalu di kawasan perumahan Cikgu Suraya, langit gelap masa tu, nak hujan barangkali. Naim harap sempatlah sampai rumah. Tapi, belum pun sampai di kawasan rumah Cikgu Suraya, hujan mulai turun, makin lebat. Habis lenjun pakaian Naim. Naim tak berhenti, terus saja kayuh, Naim tak sedar yang tayar basikalnya makin kempis, sepatutnya Naim pamkan dulu semasa keluar tadi. Lagi sikit nak sampai di kawasan rumah Cikgu Suraya, Naim tak boleh lagi menunggangnya, kalau ditunggang juga, alamat rosaklah tayar basikal Naim. Naim menuntun basikal sampai ke rumah Cikgu Suraya. Niat Naim nak pinjam pam kat dia. Bila tiba saja di depan pintu pagar rumahnya, Naim tekan loceng. Tak lama kemudian pintu rumah dibuka, kelihatan Cikgu Suraya berkain batik dan berbaju T menjengok kat Naim.

“Cikgu !!” jeritku.

“Apahalnya naim” tanyanya kehairanan melihatkan Naim basah lenjun dalam hujan lebat dengan kilat yang sabung menyabung.

“Saya nak pinjam pam, tayar pecah”

“Tunggu sat !!!” jeritnya.

Cikgu Suraya masuk semula dan keluar membawa payung. Dia membukakan kunci pintu pagar dan meminta Naim masuk. Semasa menuntun basikal masuk, mata Naim mengerling ke arah Cikgu Suraya yang berada di depan, melenggang-lenggok berjalan menuju ke dalam. Dari belakang, kerampingannya terserlah, dengan T Shirt yang agak ketat dan kain batik yang dililit kemas menampakkkan bentuk badannya yang menarik.

“Hang pi mana ni?” soalnya bila tiba di depan pintu.

“Saja ronda-ronda, dah nak balik tapi tayar pulak tak de angin” jelas Naim. “Cikgu ada pam tak ?”

“Sat nak tengok dalam stor. Masuklah dulu” pelawanya.

“Tak payahlah, nanti basah pulak rumah cikgu”

“Tunggu sat” Cikgu Suraya pun meninggalkan Naim kesejukan di situ, dia terus berlalu menuju ke dalam. Sebentar kemudian dia keluar membawakan pam dan sehelai tuala.

“Nah” dihulurkannya pam ke arah Naim.

Naim capai dan terus mengepam angin ke dalam tayar basikal.

“Nak balik terus la ni”

“Haa…lepas pam terus balik”

“Hujan lebat nak balik macam mana”

“Tak apa, dah basah pun” jawab Naim lalu terbersin.

“Haaa… kan dah nak kena selsema”

“Sikit aje” kata Naim lalu menyerahkan pam kepadanya. “Terima kasih cikgu”

“Macam ni lah, ambil tuala ni, lap bagi kering dulu badan tu” katanya sambil memberikan Naim tuala yang dipegangnya sejak tadi.

Naim mencapai tuala itu dan mengelap rambut dan muka yang basah. Naim terus lap macam kat rumah sendiri, Naim buka baju depan dia. Lepas tu, baru aku perasan.

“Sori cikgu” kata Naim perlahan.

Cikgu Suraya berlalu ke dalam. Naim ingat dia marah sebab buka baju depan dia, tapi dia datang semua membawa sehelai kain pelikat, T Shirt dan sebuah bakul.

“Nah, salin pakai ni” katanya sambil dihulurkan kepada Naim. “Baju basah bubuh dalam bakul ni”

Naim terus aje campakkan baju Naim dalam bakul. Seluar Naim buka depan dia, tapi kain pelikat Naim sarung dulu le. Selepas keluarkan dompet, Naim campakkan seluar yang basah tu dalam bakul...

“Masuk dulu, tunggu sampai hujan berhenti baru balik” sambung Cikgu Suraya sambil mengambil bakul berisi pakaian basah Naim. “Nanti cikgu keringkan baju ni dulu”

Naim pun ikut dia masuk. Selepas pintu dikunci, Naim disuruh duduk diruang tamu dan Cikgu Suraya terus pergi ke dapur. Naim melihat-lihat perhiasan rumahnya, agak mewah juga perabot dan perhiasannya. ruang tamunya dipisahkan dengan habitat akuatik di dalam kaca berbentuk segi empat..wah menarik kata Naim.. Sedang mata Naim meliar, Cikgu Suraya datang dengan membawakan secawan minuman dan meletakkan atas meja lalu dia duduk berhadapan.

“Minum lah. Baju hang cikgu tengah keringkan”

Naim pun mengambil air nescafe itu dan menghirupnya.

“Mana suami cikgu ?” tanya Naim memulakan perbualan.

“Kerja”

“Oh ya, hari ni Isnin” balas Naim. “Anak ?”

“Tidur”

“Hang duduklah dulu, cikgu ada kerja sikit nak buat” katanya sambil bangun meningglkan Naim.

“O.K.” ringkas jawab Naim.

Di luar, hujan masih turun dengan lebat, diikuti dengan bunyi guruh yang membingitkan telinga. Naim melihat-lihat kalau ada buku yang boleh dibaca. Ada.Naim capai sebuah novel dan mula menatapnya..."patung" karya a samad said teka Naim..

Sehelai demi sehelai Naim membelek isi kandungan novel itu, tak dibaca pun. Naim bukan minat sangat baca novel ni, tapi dah tak ada apa nak buat, tengok aje lah sikit-sikit. Naim tak tahu apa yang Cikgu Suraya buat di belakang, biarkanlah. Tetapi, semasa membelek helaian demi helaian, fikiran Naim jauh melayang membayangkan kisah konfrantasi primadona 1965.

Dah hampir 20 minit, hujan tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti. Naim terasa nak terkencing, maklumlah sejuk. Naim bingkas bangun dan terus menuju ke dapur, nak cari bilik air. Semasa Naim hendak sampai, Naim sekilas pandang Naim nampak Cikgu Suraya sedang masuk ke biliknya, hanya dalam keadaan berkemban tuala sahaja, mungkin baru keluar dari bilik air. Sekilas pandang itu Naim tak sempat melihat apa-apa, hanya kelibatnya yang berkemban masuk bilik sahaja yang sempat oleh mata melihatnya. Naim teruskan ke dapur, dan apabila melewati biliknya, Naim dapati pintu bilik tidak bertutup rapat.Naim cekalkan hati,

"ah....pedulikan..." detik kotak hati Naim..

Selepas selesai, perlahan-lahan Naim keluar,Naim terus ke ruang tamu semula. Hajat hati Naim nak terus balik, redah hujan, takut Cikgu Suraya marah sebab mengendap dia tadi. Tapi, baju seluar Naim ada kat dia, tak kering lagi. Naim tak tahu mana dia letak, kalau tahu Naim ambil dan terus blah. Nak tak nak, Naim duduklah di situ menantikan segala 1001 kemungkinan.

Tak lama kemudian, Cikgu Suraya pun datang. Dia berkain batik dengan kemeja lengan pendek.gambar tazmanian devil..sumpah rock juga cikgu Naim ni. Wajahnya tak senyum, tak pula menampakkan tanda nak marah. Dia duduk depan Naim, Dia merenung tepat ke arah mataku. Naim takut, lalu mengalihkan pandangan.

Hampir setengah jam kami berbual dalam keadaan kesejukan seperti berada di planet misterius yg punya musim soltis sejuk saja.Segala hal rumah tangganya Naim tanya, dijawabnya dengan jujur. Semua hal yang berkaitan diceritakannya, Suaminya terlalu sibuk dengan kerjaya hingga mengabaikan segalanya..

Desiran hujan makin kurang, titisannya semakin perlahan, menunjukkan tanda-tanda hendak berhenti. merek bangun dan memerhati ke luar jendela. Seperti di suruh, Tak lama kemudian, dia masuk dan menyerahkan pakaian Naim yang hampir kering. Setelah mengenakan pakaian, Naim ke ruang tamu dan minta diri untuk pulang memandangkan hujan sudah berhenti. Cikgu Suraya mengiringi Naim ke pintu. Sekali lagi Naim mengucapkan terima kasih atas segala layanannya. Cikgu Suraya juga berterima kasih kerana telah membantunya. Naim capai basikal, buka pintu pagar dan terus kayuh menuju ke rumah. Tak kelihatan pun jiran-jiran Cikgu Suraya di halaman rumah, maklumlah hujan, lagipun sekarang waktu makan tengah hari.

Sesampai di rumah, Naim mandi. Di bilik, terkenang kembali kisah Naim..semasa berada di rumah cikgu matematik Naim tadi..

Pagi esoknya, Naim ke sekolah seperti biasa bersama adik-adiknya yang lain. Mereka perempuan, sekolah lain. Di sekolah, bila bertembung dengan Cikgu Suraya yang berbaju kurung bertudung kepala, Naim senyum dan mengucapkan selamat, Dalam kelas, dia mengajar seperti biasa.

Tiga hari selepas itu, Cikgu Suraya memanggil Naim ke bilik guru. Dia meminta Naim ke rumahnya malam hari Isnin. Dia memberitahu bahawa suami akan out-station ke Johor selama dua hari. Naim janji akan datang.

setiba di rumahnya..Anaknya telah lama dibuai mimpi, mereka berdua berehat di ruang tamu sambil mendengar radio. mereka berbual tentang hal peribadi masing-masing. Sesekali air nescafe panas yang dihidangkan oleh Cikgu Suraya Naim hirup. Naim memberitahu yang Naim tak pernah ada awek bila ditanya, . Sambil berbual, Naim juga bertanya tentang suaminya,

Jam menunjukkan pukul 10 lebih. ketika seronok berbual..baru Naim sedar rupanya hari sudah larut malam...dan Naim mahu berangkat pulang..

konklusinya...
Naim peroleh keputusan yg cemerlang dalam spm..dah Naim berjaya peroleh A+ dalam matapelajaran matematik dan matematik tambahan..

p/s
kalau korg nak dpat math ngn +math A+..buat lah mcm naim..sumpah aku tak tipu..ini betul2 terjadi..keh.keh.keh
tlg jngn kaitkan post aku kali ini dengan unsur-unsur objek rogol biri2..
:)

Monday, December 6, 2010

NostALGia cuRANg dAN arUS maSA

masa adalah satu perkara yg tiada had halangannya.dia terus mengalir meninggalkan kita tak kira apa sekalipun,dia tidak akan menunggu kita sama ada kita sedang tidur.masa membawa segala persepsi juga sifat seseorang bersamanya.tak kiralah sedih atau suka sekalipun.masa membawa satu arus perubahan bagi seseorang..

aku juga tidak terkecuali dari arus yg dibawa oleh masa ini...aku juga tersangkut,terkandas dan terpaut dengan arus deras nya..aku terus berubah, berubah dan berubah....dan sekarang...
saya sendiri nampak apa perubahan saya..dan saya nampak dengn jelas...


masa kecil : tak nak dekat dengan perempuan..kami geli tengok perempuan..
sekarang : kalau perempuan bukan setakat duk kat sebelah..duk kat atas peha pun tak apa :)

masa kecil : cita-cita saya, saya nak jadi ustaz..nanti nak belajar kat arab..
sekarang : kalau boleh sya nak buka pub atau club..baru gaji bnyak..

masa kecil : power ranges, salamon,cerita2 yg tutup aurat lah..
sekarang : american pie, eurotrip.semua cerita yg boleh nampak semua lah.tapi sumpah.saya tak layan porn..

masa kecil : malu nak pakai short..tak nak bagi org nampak lutut..mandi pun pkai baju..
sekarang : kalau boleh saya akan pakai boxer sampai bila2..baru nampak seksi..

masa kecil : tak baik ckap "aku" nanti jadi hantu paku..
sekarang : wei cilaka, ko nak g mane? aku bosan sial...

masa kecil : faiz jngn lupa tau,setiap hari baca buku tau, blajar pandai2..
sekarang : setiap hari aku menghadap komik, naruto tak pun..ah faham2 sudah..

masa kecil : nanti dah besar faiz jadi org baik tau,jadi org nsem..
sekarang : kau ni dah lah budak jahat..tak nsem pulak tu..tak ada siapa yg nak kat kau lah.ceh

begitulah yg dapat digambarkan...masa menghanyutkan kita entah kemana..mungkin ke sungai ganges,mungkin ke gurun sahara,dan mungkin ke utarid...tapi kita tak punya kuasa atau super power yg boleh memutarkan kembali apa yg sudah dilalui...dan cubalah kita renung..apa akan jadi pada kita pada masa akan datang....

begitulah ruang masa,dan saya rasa,semakin lama,semakin berdosa.itu dahulu dan sekarang.apa pula yg akan mendatang.renungkan lah.

full stop..