Thursday, December 30, 2010

ImaGInaRi DIskrIT taHIgRAfi

Naim teringat akan kisah yang berlaku 2 tahun yang lalu, ketika naim masih lagi di alam persekolahan. Kisah yang bakal diceritakan ini mendatangkan kesan yang mendalam terhadap naim,malah terhadap kehidupannya.

Semasa berada di tingkatan 5 di salah sebuah sekolah di Malaysia ini, naim terkenal dengan sifat seorang yang pemalu dan takut terhadap perempuan. Ketakutanku itu bukan kerana takut macam orang nampak hantu, cuma tiada kekuatan dalam diri untuk naim berhadapan dan bergaul dengan mereka. Walau bagaimanapun, naim seorang yang happy go lucky, suka bersenda gurau. Sekolah naim tu pula, sekolah lelaki. Semua pelajarnya lelaki, perempuan yang ada hanyalah cikgu saja. Jadi, tambah-tambahlah ‘ketakutan’ naim pada kaum hawa itu.

Walaupun naim ‘takut’ terhadap perempuan, keinginan naim untuk bergaul dengan mereka amat tinggi. naim sering berangan ada awek, dan cemburu melihatkan rakan-rakannya yang ada awek dan sering keluar bersama awek mereka. naim juga ada tabiat yang lain, iaitu ‘geram’ melihat perempuan lawa dan seksi, selalunya Cina. Bila naim ke pekan, naim sering meliht awek-awek Cina yang seksi dan mengghairahkan itu.

Di sekolah naim tu, cikgu perempuannya ramai daripada lelaki. Cina ada, India ada, Melayu pun ada. Dalam banyak-banyak cikgu perempuan yang ada, ada lah tiga orang yang lawa. Dua Cina seorang Melayu. Cikgu Cina yang dua orang ni mengajar Tingkatan 6, selalu pakai skrit saja datang sekolah. Seorang namanya Mrs. Dorren dan sorang lagi Miss Jennifer. Mrs. Dorren ni walaupun dah ada anak tiga orang, umurnya dah dekat 40, tapi badannnya mengancam lagi. Miss Jennifer pulak masih belum kahwin, tapi umur dah lanjut, dekat 35 tahun dah. Masih solid lagi. Biasalah, Cina memang punya bentuk badan yang menarik. Cikgu Melayunya pulak, baru aje ditukarkan ke sini, dengar cerita dia daripada Kedah. Dia pindah sebab ikut suaminya yang bertukar ke sini. Kami panggilnya Cikgu Suraya yang berusia lingkungan 26 tahun. Dia ni baru aje kahwin, anak baru sorang umur setahun lebih. Dengar cerita, lepas saja belajar, dia terus kahwin. Duduk di Kedah setahun, terus tukar ke sini. Suaminya bekerja sebagai Pegawai Kerajaan.

naim sangat suka melihat ketiga-tiga orang cikgu ini, wajah mereka, badan mereka sungguh menawan, terutama Cikgu Suraya walaupun dia tidak berpakaian seksi, malahan bertudung tetapi tetap menghairahkan. Bila Miss Jennifer atau Mrs. Dorren nak balik, atau baru sampai, naim mesti menerpa ke arah kereta mereka. Bukan nak tolong angkat buku, tapi nak tengok peha gebu mereka semasa duduk dalam kereta.Cikgu Suraya, susah sikit nak nampak keseksiannya, sebab dia bertudung dan berbaju kurung ke sekolah. Bila dia pakai kebarung, baru nampak sikit bentuk tubuhnya yang montok dan kecil molek itu. Apa yang naim suka sangat kat Cikgu Suraya tu ialah, wajahnya yang lembut dan menawan, suaranya manja bila bercakap. Dengan bentuk badan yang kecil molek, kulit yang cerah akan memukau mata sesiapa sahaja yang terpandang.

Tapi sayang seribu kali sayang, ketiga-tiga mereka tidak ditakdirkan mengajar kelas naim. Naim hanya dapat tengok waktu rehat, waktu perhimpunan ataupun di bilik guru sahaja. Tiada urusan yang membolehkan naim berdamping dengan mereka.

Entah bulan berapa , kalau tak silap dalam bulan 3, cikgu metematik Naim berpindah ke sekolah lain, sebabnya tak berapa ingat. Jadi, selama 2 minggu kelas Naim tidak belajar matematik.

Masuk minggu yang ketiga, waktu pelajaran matematik, Cikgu Suraya masuk ke kelas Naim. semua tertanya-tanya, adakah dia masuk untuk ganti sekejap ataupun mengajar subjek itu menggantikan cikgu lama. Cikgu Suraya yang melihatkan semua pelajar tercangak-bangak, menjelaskan bahawa dia akan mengajar matematik untuk kelas ini menggantikan cikgu lama. Dengan tak disangka, semua pelajar dalam kelas bersorak gembira termasuklah Naim. Naim tak tahu mereka gembira sebab dapat cikgu ataupun gembira sebab lain. Yang pasti, Naim gembira sebab cikgu yang paling cantik, yang selalu Naim angankan akan masuk mengajar di kelas ini. Ini bermakna Naim dapat tengok dia hari-hari.

Mulai hari itu, cikgu Surayalah yang mengajar matematik. Naim pun dah jadi minat dengan pelajaran ni, walaupun Naim tak pernah lulus matematik sebelum ni. Naim sering tanya dan berjumpa dia bertanyakan masalah matematik. Daripada situ, pengetahuan matematik Naim bertambah, Naim lulus juga akhirnya dalam ujian bulanan walaupun hanya cukup-cukup makan.

Oleh kerana terlalu minat kat Cikgu Suraya, Naim dapat tahu serba sedikit tentang latar belakangnya. Bila birthday dia, tinggal di mana dan keadaan keluarganya. Dalam bulan Mei, Cikgu Suraya punya birthday, Naim pakat satu kelas ucap Selamat Hari Lahir bila dia masuk nanti. Bila Cikgu Suraya masuk, ketua kelas mengucapkan “Selamat Hari Lahir” dan diikuti oleh semua pelajar. Dia terperanjat, dan tanya mana semua tahu birthday dia. Budak-budak lain tunjuk Naim, mereka kata Naim yang beritahu. Cikgu Suraya tanya mana Naim dapat tahu, Naim menjawab “ada lah”. Lepas tu dia tak tanya lagi. (harap2 dia tak tahu Naim stalk dia)

Cikgu Suraya tinggal di rumah teres bersebelahan taman tempat naim tinggal, lebih kurang 2 km dari rumahnya. Waktu cuti, naim selalu ronda dengan basikal ke taman perumahan tempat tinggalnya. naim tahu rumahnya dan selalu bersiar-siar di situ. Ada sekali tu, waktu sedang ronda, Cikgu Suraya sedang memasukkan sampah ke dalam tong di luar rumah. Dia ternampak naim, dan terus dipanggilnya. naim pun segera pergi ke arahnya. Dia tidak memakai tudung, terserlahlah rambutnya yang lurus paras bahu itu. Sungguh ayu dilihatnya petang itu.

“naim, hang dok kat sini ka?” tanyanya dalam loghat Kedah.

“Tak juga” balasku. “Dekat-dekat sini aje”

“Cikgu tinggal sini ke?” saja aku tanya, padahal dah tahu.

“Haa…”

“Sorang aje? Mana suami?”

“Ada kat dalam, dengan anak”

Sedang mereka berbual, suaminya keluar, mendukung anak perempuan mereka. Terus Naim diperkenalkan kepada suaminya. Naim berjabat tangan dan menegur anaknya, sekadar menunjukkan kemesraan. Suaminya taklah handsome sangat, tapi nampak bergaya,sesekali terbau juga perfumenya...dunhill barangkali. maklumlah pegawai.bisik kotak hati naim. Setelah agak lama, Naim minta diri untuk pulang.

Dah 6 bulan Cikgu Suraya mengajar , Naim bertambah pandai dalam matematik. Dan selama itulah Naim seronok berada di kelasnya. Naim sering membayangkan keadaan Cikgu Suraya yg selalu membelai rambut Naim. mesti best. Dengan bentuk tubuh yang montok, kecil, pinggang yang ramping serta kulit yang cerah. Tapi, Naim cuma dapat tengok rambut sahaja, di petang itu.

Hari ini cuti, cuti peristiwa sebab Sukan Tahunan. Naim tak tau nak ke mana, Naim capai basikal dan mengayuh tanpa arah tujuan. Agak jauh kali ini Naim ronda, masa nak balik Naim lalu di kawasan perumahan Cikgu Suraya, langit gelap masa tu, nak hujan barangkali. Naim harap sempatlah sampai rumah. Tapi, belum pun sampai di kawasan rumah Cikgu Suraya, hujan mulai turun, makin lebat. Habis lenjun pakaian Naim. Naim tak berhenti, terus saja kayuh, Naim tak sedar yang tayar basikalnya makin kempis, sepatutnya Naim pamkan dulu semasa keluar tadi. Lagi sikit nak sampai di kawasan rumah Cikgu Suraya, Naim tak boleh lagi menunggangnya, kalau ditunggang juga, alamat rosaklah tayar basikal Naim. Naim menuntun basikal sampai ke rumah Cikgu Suraya. Niat Naim nak pinjam pam kat dia. Bila tiba saja di depan pintu pagar rumahnya, Naim tekan loceng. Tak lama kemudian pintu rumah dibuka, kelihatan Cikgu Suraya berkain batik dan berbaju T menjengok kat Naim.

“Cikgu !!” jeritku.

“Apahalnya naim” tanyanya kehairanan melihatkan Naim basah lenjun dalam hujan lebat dengan kilat yang sabung menyabung.

“Saya nak pinjam pam, tayar pecah”

“Tunggu sat !!!” jeritnya.

Cikgu Suraya masuk semula dan keluar membawa payung. Dia membukakan kunci pintu pagar dan meminta Naim masuk. Semasa menuntun basikal masuk, mata Naim mengerling ke arah Cikgu Suraya yang berada di depan, melenggang-lenggok berjalan menuju ke dalam. Dari belakang, kerampingannya terserlah, dengan T Shirt yang agak ketat dan kain batik yang dililit kemas menampakkkan bentuk badannya yang menarik.

“Hang pi mana ni?” soalnya bila tiba di depan pintu.

“Saja ronda-ronda, dah nak balik tapi tayar pulak tak de angin” jelas Naim. “Cikgu ada pam tak ?”

“Sat nak tengok dalam stor. Masuklah dulu” pelawanya.

“Tak payahlah, nanti basah pulak rumah cikgu”

“Tunggu sat” Cikgu Suraya pun meninggalkan Naim kesejukan di situ, dia terus berlalu menuju ke dalam. Sebentar kemudian dia keluar membawakan pam dan sehelai tuala.

“Nah” dihulurkannya pam ke arah Naim.

Naim capai dan terus mengepam angin ke dalam tayar basikal.

“Nak balik terus la ni”

“Haa…lepas pam terus balik”

“Hujan lebat nak balik macam mana”

“Tak apa, dah basah pun” jawab Naim lalu terbersin.

“Haaa… kan dah nak kena selsema”

“Sikit aje” kata Naim lalu menyerahkan pam kepadanya. “Terima kasih cikgu”

“Macam ni lah, ambil tuala ni, lap bagi kering dulu badan tu” katanya sambil memberikan Naim tuala yang dipegangnya sejak tadi.

Naim mencapai tuala itu dan mengelap rambut dan muka yang basah. Naim terus lap macam kat rumah sendiri, Naim buka baju depan dia. Lepas tu, baru aku perasan.

“Sori cikgu” kata Naim perlahan.

Cikgu Suraya berlalu ke dalam. Naim ingat dia marah sebab buka baju depan dia, tapi dia datang semua membawa sehelai kain pelikat, T Shirt dan sebuah bakul.

“Nah, salin pakai ni” katanya sambil dihulurkan kepada Naim. “Baju basah bubuh dalam bakul ni”

Naim terus aje campakkan baju Naim dalam bakul. Seluar Naim buka depan dia, tapi kain pelikat Naim sarung dulu le. Selepas keluarkan dompet, Naim campakkan seluar yang basah tu dalam bakul...

“Masuk dulu, tunggu sampai hujan berhenti baru balik” sambung Cikgu Suraya sambil mengambil bakul berisi pakaian basah Naim. “Nanti cikgu keringkan baju ni dulu”

Naim pun ikut dia masuk. Selepas pintu dikunci, Naim disuruh duduk diruang tamu dan Cikgu Suraya terus pergi ke dapur. Naim melihat-lihat perhiasan rumahnya, agak mewah juga perabot dan perhiasannya. ruang tamunya dipisahkan dengan habitat akuatik di dalam kaca berbentuk segi empat..wah menarik kata Naim.. Sedang mata Naim meliar, Cikgu Suraya datang dengan membawakan secawan minuman dan meletakkan atas meja lalu dia duduk berhadapan.

“Minum lah. Baju hang cikgu tengah keringkan”

Naim pun mengambil air nescafe itu dan menghirupnya.

“Mana suami cikgu ?” tanya Naim memulakan perbualan.

“Kerja”

“Oh ya, hari ni Isnin” balas Naim. “Anak ?”

“Tidur”

“Hang duduklah dulu, cikgu ada kerja sikit nak buat” katanya sambil bangun meningglkan Naim.

“O.K.” ringkas jawab Naim.

Di luar, hujan masih turun dengan lebat, diikuti dengan bunyi guruh yang membingitkan telinga. Naim melihat-lihat kalau ada buku yang boleh dibaca. Ada.Naim capai sebuah novel dan mula menatapnya..."patung" karya a samad said teka Naim..

Sehelai demi sehelai Naim membelek isi kandungan novel itu, tak dibaca pun. Naim bukan minat sangat baca novel ni, tapi dah tak ada apa nak buat, tengok aje lah sikit-sikit. Naim tak tahu apa yang Cikgu Suraya buat di belakang, biarkanlah. Tetapi, semasa membelek helaian demi helaian, fikiran Naim jauh melayang membayangkan kisah konfrantasi primadona 1965.

Dah hampir 20 minit, hujan tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti. Naim terasa nak terkencing, maklumlah sejuk. Naim bingkas bangun dan terus menuju ke dapur, nak cari bilik air. Semasa Naim hendak sampai, Naim sekilas pandang Naim nampak Cikgu Suraya sedang masuk ke biliknya, hanya dalam keadaan berkemban tuala sahaja, mungkin baru keluar dari bilik air. Sekilas pandang itu Naim tak sempat melihat apa-apa, hanya kelibatnya yang berkemban masuk bilik sahaja yang sempat oleh mata melihatnya. Naim teruskan ke dapur, dan apabila melewati biliknya, Naim dapati pintu bilik tidak bertutup rapat.Naim cekalkan hati,

"ah....pedulikan..." detik kotak hati Naim..

Selepas selesai, perlahan-lahan Naim keluar,Naim terus ke ruang tamu semula. Hajat hati Naim nak terus balik, redah hujan, takut Cikgu Suraya marah sebab mengendap dia tadi. Tapi, baju seluar Naim ada kat dia, tak kering lagi. Naim tak tahu mana dia letak, kalau tahu Naim ambil dan terus blah. Nak tak nak, Naim duduklah di situ menantikan segala 1001 kemungkinan.

Tak lama kemudian, Cikgu Suraya pun datang. Dia berkain batik dengan kemeja lengan pendek.gambar tazmanian devil..sumpah rock juga cikgu Naim ni. Wajahnya tak senyum, tak pula menampakkan tanda nak marah. Dia duduk depan Naim, Dia merenung tepat ke arah mataku. Naim takut, lalu mengalihkan pandangan.

Hampir setengah jam kami berbual dalam keadaan kesejukan seperti berada di planet misterius yg punya musim soltis sejuk saja.Segala hal rumah tangganya Naim tanya, dijawabnya dengan jujur. Semua hal yang berkaitan diceritakannya, Suaminya terlalu sibuk dengan kerjaya hingga mengabaikan segalanya..

Desiran hujan makin kurang, titisannya semakin perlahan, menunjukkan tanda-tanda hendak berhenti. merek bangun dan memerhati ke luar jendela. Seperti di suruh, Tak lama kemudian, dia masuk dan menyerahkan pakaian Naim yang hampir kering. Setelah mengenakan pakaian, Naim ke ruang tamu dan minta diri untuk pulang memandangkan hujan sudah berhenti. Cikgu Suraya mengiringi Naim ke pintu. Sekali lagi Naim mengucapkan terima kasih atas segala layanannya. Cikgu Suraya juga berterima kasih kerana telah membantunya. Naim capai basikal, buka pintu pagar dan terus kayuh menuju ke rumah. Tak kelihatan pun jiran-jiran Cikgu Suraya di halaman rumah, maklumlah hujan, lagipun sekarang waktu makan tengah hari.

Sesampai di rumah, Naim mandi. Di bilik, terkenang kembali kisah Naim..semasa berada di rumah cikgu matematik Naim tadi..

Pagi esoknya, Naim ke sekolah seperti biasa bersama adik-adiknya yang lain. Mereka perempuan, sekolah lain. Di sekolah, bila bertembung dengan Cikgu Suraya yang berbaju kurung bertudung kepala, Naim senyum dan mengucapkan selamat, Dalam kelas, dia mengajar seperti biasa.

Tiga hari selepas itu, Cikgu Suraya memanggil Naim ke bilik guru. Dia meminta Naim ke rumahnya malam hari Isnin. Dia memberitahu bahawa suami akan out-station ke Johor selama dua hari. Naim janji akan datang.

setiba di rumahnya..Anaknya telah lama dibuai mimpi, mereka berdua berehat di ruang tamu sambil mendengar radio. mereka berbual tentang hal peribadi masing-masing. Sesekali air nescafe panas yang dihidangkan oleh Cikgu Suraya Naim hirup. Naim memberitahu yang Naim tak pernah ada awek bila ditanya, . Sambil berbual, Naim juga bertanya tentang suaminya,

Jam menunjukkan pukul 10 lebih. ketika seronok berbual..baru Naim sedar rupanya hari sudah larut malam...dan Naim mahu berangkat pulang..

konklusinya...
Naim peroleh keputusan yg cemerlang dalam spm..dah Naim berjaya peroleh A+ dalam matapelajaran matematik dan matematik tambahan..

p/s
kalau korg nak dpat math ngn +math A+..buat lah mcm naim..sumpah aku tak tipu..ini betul2 terjadi..keh.keh.keh
tlg jngn kaitkan post aku kali ini dengan unsur-unsur objek rogol biri2..
:)

Monday, December 6, 2010

NostALGia cuRANg dAN arUS maSA

masa adalah satu perkara yg tiada had halangannya.dia terus mengalir meninggalkan kita tak kira apa sekalipun,dia tidak akan menunggu kita sama ada kita sedang tidur.masa membawa segala persepsi juga sifat seseorang bersamanya.tak kiralah sedih atau suka sekalipun.masa membawa satu arus perubahan bagi seseorang..

aku juga tidak terkecuali dari arus yg dibawa oleh masa ini...aku juga tersangkut,terkandas dan terpaut dengan arus deras nya..aku terus berubah, berubah dan berubah....dan sekarang...
saya sendiri nampak apa perubahan saya..dan saya nampak dengn jelas...


masa kecil : tak nak dekat dengan perempuan..kami geli tengok perempuan..
sekarang : kalau perempuan bukan setakat duk kat sebelah..duk kat atas peha pun tak apa :)

masa kecil : cita-cita saya, saya nak jadi ustaz..nanti nak belajar kat arab..
sekarang : kalau boleh sya nak buka pub atau club..baru gaji bnyak..

masa kecil : power ranges, salamon,cerita2 yg tutup aurat lah..
sekarang : american pie, eurotrip.semua cerita yg boleh nampak semua lah.tapi sumpah.saya tak layan porn..

masa kecil : malu nak pakai short..tak nak bagi org nampak lutut..mandi pun pkai baju..
sekarang : kalau boleh saya akan pakai boxer sampai bila2..baru nampak seksi..

masa kecil : tak baik ckap "aku" nanti jadi hantu paku..
sekarang : wei cilaka, ko nak g mane? aku bosan sial...

masa kecil : faiz jngn lupa tau,setiap hari baca buku tau, blajar pandai2..
sekarang : setiap hari aku menghadap komik, naruto tak pun..ah faham2 sudah..

masa kecil : nanti dah besar faiz jadi org baik tau,jadi org nsem..
sekarang : kau ni dah lah budak jahat..tak nsem pulak tu..tak ada siapa yg nak kat kau lah.ceh

begitulah yg dapat digambarkan...masa menghanyutkan kita entah kemana..mungkin ke sungai ganges,mungkin ke gurun sahara,dan mungkin ke utarid...tapi kita tak punya kuasa atau super power yg boleh memutarkan kembali apa yg sudah dilalui...dan cubalah kita renung..apa akan jadi pada kita pada masa akan datang....

begitulah ruang masa,dan saya rasa,semakin lama,semakin berdosa.itu dahulu dan sekarang.apa pula yg akan mendatang.renungkan lah.

full stop..

Friday, November 26, 2010

naDa MElanKOLik malaYA

Rahsia kita ibarat dalam satu kiub kubikel kalis bunyi yg aku cipta sendiri,
menanti masa dihanyutkan,
oleh udara belon panas,
ke horizon dunia yang infinit.

stereoku,
monomu,
seperti satu lapisan halangan,
antara kaca nipis,
dengan pesta multi cahaya di ufuk kota,

aku hanya mampu menyentuh...

citra ku,
citra mu,
citra modern minimalis glamour..

Monday, November 8, 2010

nIKMat SemeNTAra

AMARAN (18 SX)

Peringatan..ini hanya lah satu fiksi lucah yg perlu anda semua hindari...ingat...segalanya tertakluk kepada perkiraan royalti dan hanorarium anda yg umpama humanoid yg tak punya otak apabila membaca dan tertawa seorang diri....keh.keh.keh


Senja semakin merangkak menuju malam. Abah masih lagi termenung di atas pangkin di bawah pokok cenderai di hadapan rumah. Matanya sayup-sayup merenung jalan kampung yang hanya sesekali dilalui kenderaan. Adik tahu Abah belum makan sejak tengahari, tapi adik tak mahu mengganggu Abah. Biarlah Abah bersendirian dulu melayan perasaanya. Abang Ngah, Abang De dan Abang Teh masing-masing telah pulang ke bandar selepas Asar tadi. Kak Long pula telah di bawa suaminya pulang bersama pagi tadi.


Adik tahu sangat kenapa Abah bersedih hati. Bagi orang lain tentulah hairan dengan sikap Abah. Sepatutnya Abah gembira kerana Kak Long, anak perempuanya yang sulung telah pun selamat mendirikan rumahtangga. Umur Kak Long sudah menjangkau 27 tahun hinggakan sebelum ini gelaran andartu sudah di kaitkan orang kampung dengan dirinya. Semua ibu bapa lain pastinya gembira kalau anak perempuan mereka akhirnya disunting orang. Suami Kak Long pun bukannya calang-calang orang, tauke restoren yang mempunyai tiga empat cawangan di bandar, walaupun berketurunan mamak. Tapi adik tahu kenapa Abah tetap bersedih dengan ketiadaan Kak Long.


Kak Long memang rapat dengan Abah. Sejak zaman remajanya, Kak Long selalu membantu Abah menoreh getah di kebun. Subuh-subuh lagi mereka telah keluar menoreh, tengahari baru balik.Sebelah petang pula Abah akan membawa Kak Long ke dusun yang terletak di hujung kampung. Walaupun pelajaran Kak Long bagus, tetapi selepas sahaja peperiksaan SRP, Kak Long tidak mahu bersekolah lagi. Abah pun tidak membantah, malah macam suka pula Kak Long berhenti sekolah. Walaupun arwah mak berusaha memujuk Kak Long supaya menyambung pelajaran, tetapi Kak Long tetap berkeras.


Apabila arwah mak meninggal dunia kira-kira tujuh tahun lepas, Kak Long terus mengambil alih tugas mak sepenuh masa. Kak Longlah yang memasak, membasuh dan mengemas rumah. Disamping itu Kak Long masih rajin membantu Abah menoreh dan ke dusun. Adik tahu Abah dan Kak Long seolah-olah tidak boleh di pisahkan. Sepanjang Kak Long menjaga rumah tangga, Adik nampak Kak Long seolah-olah bahagia dan seronok sahaja. Kalau gadis lain tentu sudah memberontak dan ingin bebas. Tapi Kak Long lain, jarang sekali keluar rumah tanpa di temani Abah dan jauh sekali untuk bersiar-siar atau mempunyai teman lelaki.


Kak Long tekun dengan tugasnya menjaga Abah dan kami adik beradik. Pagi-pagi lagi Kak Long dah bangun menyediakan sarapan. Namun Adik perasaan dalam seminggu, selang dua atau tiga hari Kak Long akan bangun lewat dengan rambutnya kusut masai dan wajah keletihan, seolah berjaga semalaman. Pada hari-hari seperti ini, Abah pula dengan sukarela akan menyediakan sarapan untuk kami adik beradik sebelum ke sekolah. Abah tidak pernah menegur, dan hanya membiarkan Kak Long tidur sepanjang pagi, seolah-olah Abah faham atau tahu kenapa Kak Long keletihan.


Adik tahu kenapa Kak Long begitu, dan kenapa pula Abah begitu memahami masalah Kak Long. Adik dah lama tahu. Masa tu rumah Abah Cuma mempunyai tiga bilik, dan Adik berkongsi bilik dengan Kak Long yang bersebelahan dengan bilik Abah. Abang-abang yang lelaki pula tidur di bilik di bahagian dapur. Beberapa bulan selepas arwah mak meninggal, barulah Adik perasan pada malam-malam tertentu, selepas makan malam, Kak Long akan menyediakan kopi pekat bercampur dengan ginseng tongkat Ali serta madu lebah dan beberapa butir makjun penguat tenaga batin untuk Abah...

bersambung..........

Sunday, November 7, 2010

nol

Nama aku Hashim..sebelum aku bercerita lebih panjang, aku nak describe ttg diri aku sikit. masa kat sekolah aku, merupakan pelajar tumpuan. aku dikatakan mempunyai muka yg tampan.. tetapi yg lebih penting mempunyai bodi yg cukup menarik. aku sedar aku memanglah menjadi tumpuan pelajar2 perempuan. tetapi masa tu aku masih tidak berminat utk berkasih kerana aku bercita-cita nak masuk U...

jadi impian aku tercapai tapi setakat masuk itm saja. aku dihantar ke cawangan yg tak berapa glamour. mula-mula aku rasa kekok..tapi..lama-lama terasa seperti aku memonopoli wilayah tandus, biasa lah.hidup sebagai seorang student..tak lari dari assingment yg berlambak..kadang2 tak cukup masa nak berehat..

hari ni tarikh keramat.aku rasa seperti mahu bina satu ruang yang kalis bunyi tanpa apa2 gelombang bunyi yg mampu menembusi kubikel tersebut..duduk.menetap.selama-lamanya...
keputusan exam bagi semester pertama telah pun bebas..

' Final Examination Results for Semester 1 2010/2011 will be published through Student Portal on 2 November 2010 at 5pm (applicable for FOUNDATION PROGRAMMES student only). Please login and click Examination Result.'

cumanya, aku tak punya satu kata hati yg kuat..hanya mampu berdiri, mengherdik,dan mencaci..hati aku umpama hati vakum...hampagas..nol..sifar..erti kata lain kosong..namun aku cuba beranikan diri...tapi..ahhh..aku bukan manusia yg ada superpower..yg mampu berbuat apa2.sesekali,,hisham mula menyentuh dinding kalis bunyi yg masih lagi khayal dalam khayalan imaginasi kubikelnya.cuba juga.dissilusinya.sungguh.namun.tiada mampu.masih kecewa

3 jam selepas pukul 5 ptg 2 november 2010

kulit mukanya mula terbentuk rupa..tersenyum..ada pula sedihnya...ada juga mnyesal nya..ada juga sedap nya..ada juga nikmat nya....keputusan yg diperolehnya tiada lah sehebat mana..masih tak mampu bagi anggapan dirinya...kadang-kadang..hisham terasa seperti mahu diserah kan dirinya ke hukum graviti..tapi akalnya masih ada..cuma terselit seketika dalam liku2 yg berpusar seperti satu tarikan..sedutan...bulatan hitam..gelap..hisham takut...

dan....
suatu ketika,,
Farah...

kawan baik nya..yg sudah lama mereka kenal..jngan di ungkit apa yg lepas..perbaharui apa yg lepas.suka?nikmat?sedih?segala kesedapan,kenikmatan.itu milik ALLAH..dan kamu.percayalah kepada ALLAH..

Saturday, October 30, 2010

tENtang SUatu MAsa

Hal ini telah hangat diperkisah kan oleh golongan2 kaya dan bongkak.
begitu juga si miskin dan fakir yg tetap hanyut akan kederasan hasutan si lucifer yg kian memberahikan malam yg hangat..

plot ceritanya bermula begini.
terdapat seorang manusia spastic..yg merupan kan salah seorang siswa yg mempunyai azam dalam dri nya untuk brjaya kelak.namun, hasutan dlam dirinya seperti satu gas oksigen yg sedang terbakar tanpa henti dalam proses kombussi...yg mlepaskan bnyak gas2 oksigen yg teroksida ke atmosfera bumi yg bkal hancur tak lama lagi..begitu juga molekul2 air yg terapung2 mencari hala tujuan dalam hidup untuk di evaporasikan..

oleh hal yg sedemikian,terjumpalah si mamat gila ni dngan seorang lelaki yang juga bru dikenalinya sementara waktu..dan muncal lah satu harapan bru dlam diri si mamat gila ini untuk berubah pada masa kelak..harapan yg ditaruhkan dlam dri si gila amtlah besar dan bukan satu operasi sksualiti yg kuat..kini hatinya benar2 hendak berubah mnjadi seorang makhluk dunia yg tidak tahu apa itu erti jahat dan hanyalah erti baik dlam dirinya yg diminta oleh si gila supaya menular dalam drinya..

tetapi,operasi yg hendak djalan kan oleh si gila menghadapi satu ombak dan juga satu eksploitasi drpad golongan yg tidak sedar akan dri mreka yg semakin hanyut dengan desakan dan deruan angin lucifer yg kian memberontak!

hatta,si spastic skali lagi meminta pertolongan dripad,plenet unikorn untuk membantu drinya kluar drpd lembah gua tempurung lutut yg penuh dngan cecaair2 benih.namun usaha dan semangt si spastic tidak membuahkan apa2 hasil kecuali desperasi yg kian meliputi medula oblaganta dan seantero plusok otaknya!

kini si spastic dalam keadaan gersang..tiada sapa dalam ekosistem dirinya yg dapat membantu walaupun mndendangkannya nada melankolik malaya,melainkan memuaskan drinya dengan eroticsme!

p/s
anda perlu pham plot bidalan ini
jangan salah tafsir.
anda perlu ingat jngan jdkan karya aku ini sbgai objek rogol dri anda!

mEDaN aPOkaliPtik

Sex = Male
Where it Happened = KL
Reference Number = 920129
Okay, straight to the point and no bullshit...
keh.keh.keh

Berat aku 65kg, tinggi 164 cm, putih (orang cakap la sebab mak aku keturunan manusia siam). Aku tak cakap la aku hensem... tapi orang lain yang cakap aku hensem.... takpe lah, .. boleh aku kembang sekejap.

Aku kerja sebagai seorang exec kat satu tempat ni, kira besar jugak la. Kalau cakap nama, satu malaysia tau. Nama je exec, tapi gaji kecik jugak. Walaumacamana pun, dah 5 tahun aku keja kat situ.

Keja aku banyak & aku selalu jugak balik lambat. Member-member aku selalu hantar gamba dr email & aku jadik tukang distribute kat member-member opis aku, termasuk staff pompuan. Aku tak tau la diorang tu dah kenapa atau saja suka-suka. Biasanya, lepas ofis baru aku tengok gamba-gamba tu semua.

Aku rapat jugak ngan staff-staff pompuan yang body power & selalu mintak gamba kat aku. Ada 2 orang tu bini orang & sorang belum kawin. Tapi yang aku nak cerita ni, aku tumpukan pada sorang yang dah kawin ni, aku panggil dia sue. Sue ni ada prob ngan laki dia sebab laki dia suka naik angin bila dia lupa nak masuk kan belacan dalam sup. Mana boleh tahan beb.

So, sue selalu cerita pasal problem dia ngan husband dia. Aku kesian jugak.

Ada satu hari tu, sue ajak aku temankan dia sebab dia ada keja nak kena buat & husband dia amik dia balik pukul 9.30 malam..
So, kitorang just macam biasa, borak-borak..

Tak berapa lama di situ, aku nampak ada
seorang kerani di situ yang keramahannya dan kemanjaannya lain macam bila
bercakap dengan aku. Kalau dah bersembang, senyumnya tak habis-habis dan
cakap tak mahu henti-henti. Dah lama aku perhatikan perangainya.

Kadangkala,
make-upnya sampai hampir over.
Aku mula merisik kalau-kalau dia ni bini orang juga. Memang ya, dia bini orang.
Tetapi nampak macam budak sekolah kerana tubuhnya kecil, tingginya mungkin tak
sampai lima kaki, dan pakaiannya jenis yang dipakai oleh gadis remaja.jeans dari butik zarra.dan juga baju yg tiada tandingan nya "padini"..perfume nya juga sesekali aku terhidu..emmm
Estee Lauder barangkali...

Tapi, yang
lainnya, dia ni isteri kedua.Jarang orang nampak rupa suaminya, tetapi mereka kata
sesekali memang ada datang bermalam di rumahnya di sebuah kuarters kerajaan
yang disediakan di situ. Second Wife! Memang selalu jadi sasaran jejaka..

Fikiranku mula
berligar disekitar bagaimana helahnya supaya dapat rambut ditarik dari dalam
tepung dengan baik dan sempurna. Kerja sepejabat ni, amat mudah nak
terbongkar. Amat mudah orang tahu. Kita baru nak mesra pun orang boleh berbau.
Akhirnya aku mengambil keputusan mengambil jalan ringkas sahaja..

Selepas beberapa minggu aku perhatikan sifat ramah mesranya, aku terus bentangkan my
last card on the table. Satu hari ketika lunch time orang tak ada dia seperti biasa
ada saja tajuknya nak berbual dengan aku. Aku terus tembak buta dalam gelap.
A SHOT IN THE DARK !

" You ni nampak cute betul. I baru hari ni tahu you dah kawin. Memang I tak
sangka….", kataku selamba, memulakan dengan kata-kata pujian. Tetapi jauh
didalam hatiku, kata-kata pujian itu ku lafazkan dengan penuh keikhlasan, kerana
memang dia cute. Kecil, molek., genit,..

"Ala….biasa saja… ," senyumnya melebar luas dan wajahnya sungguh ceria berseri. En Johan pun apa kurangnya. Tall,and hansome!" Katanya aku tall, tetapi sebenarnya dia nampak aku tall sebab dia tu yang pendek! Aku cuma ketinggian 164 cm, berat 65 kg. Hanya average Malaysian.

"Ya lah tu," sahutku. "Kalau I ni tall and hansome, memang padan benar la kita!" aku cuba mengusik." Tapi sayang sekali orang dah kawin rupanya"
"En Johan pun dah kawin juga. Samalah kita," pantas jawabnya sambil ketawa kecil.

Jantungku berdebar-debar kerana terasa macam kail dah nak mengena.Umpan dah di gerit, cuma belum ditelan. Belum boleh di sentak lagi…..kena lembut..
pelan-pelan macam main daun terup!

" Lain tu," jawabku" Perempuan kalau dah kawin, lain cara hidupnya." Dia seolah-olah termenung panjang memandang kebawah. Apakah dia sedar aku menghulur tali kail, atau apa pula yang difikirkannya. Jawapannya jelas apabila dia
bersuara:

"Isy….kalau ada suami pun hidup macam orang bujang , buat apaa…." Dia seolah meluahkan persaan." Kini wajahnya serius dan tidak lagi senyum ketawa. Aku terdiam sejenak, fikiranku dalam persimpangan antara melahirkan kata simpati yang ikhlas sebagai seorang kawan, atau mahu meneruskan apa yang aku rancangkan. Kedua-dua pilihan ini adalah percanggahan yang amat ketara. Aku memilih jalan kedua..

"Apa suami you tak pernah datang ke? Jauh ke tempat kerjanya.." aku mencuba.
"Tak jauh. Dua tiga batu dari sini saja. Yang teruk tu , dia bukan ada kerja. Semua
jenis kerja tak suka. Kalau datang pun, nak minta pinjam duit.."
Curahan hatinya dah ketara. Jelas ada sesuatu yang tak kena dalam perkahwinannya.

"Kalau macam tu sekali, macam mana dulu boleh kawin dengan dia?"
"Dulu I ingat dia pegawai. Duit selalu loaded, kerja dengan agensi Kerjaan. Selalu
datang rumah mak pakai kereta. Rupanya kereta sewa.Dengarnya wang sewa
kereta pun selau tak dibayarnya. Itu sebab dia selalu hilang tak nampak rupa.."
Aku rasa umpan aku dah dalam mulut dikulumnya. Hanya tunggu dia telan, dan
akanku sentak talinya…..Aku mengambil keputusan memendekkan perbualan,
kerana jam dah hampir pukul dua, dan sekejap lagi pejabat kecil ni akan penuh semula.

" Macam ni lah. Nanti kita berbual panjang dalam suasana yang lebih selesa, ok?
Nanti dia orang datang kejap lagi, apa pun tak jadi." O.k. …" dia mengangguk,
menjeling, tersenyum, lalu pergi. Macam sengaja nak pikat aku.Aku menarik nafas panjang penuh lega dan aku dapat rasakan, jauh disudut hati, rancangn ku bakal berjaya
Kami berjumpa beberapa kali selepas itu. Mula-mula perjumpaan yang innocent
sekadar berbual di gerai biasa , kemudian bertukar ke coffee house…dan
kemudian lagi aku mula mencari parking dikawasan terpencil. Di tepi lombong,
berbual sambil menikmati pemandangan; dipinggir semak, dan kemudian lagi, di
tempat landing "kereta rosak" dekat Stadium Negeri. Dari dating siang dah mula
keluar malam. Kemesraan yang dulunya hanya sekadar bertukar senyuman dan
jelingan sudah meningkat ketahap demi tahap...

Kami membuat persetujuan untuk berjumpa di sebuah bandar yang terletak kira-kira
90 km dari tempat kerja. Aku pergi dahulu dan menantinya disana, kerana kami
bersetuju untuk bertolak berasingan dan akan naik bas sahaja. Tepat pada masa
yang dijanjikan dia sampai dengan sebuah beg overnighter. "Kita nak kemana?" dia bertanya sebaik saja tiba

"Kita pergil makan dulu, then kita fikir sama-sama, ok?" jawabku ringkas. Dia tak
banyak cerita, Kami terus
ke keretaku dan beredar dari situ. Dalam kereta kami tak banyak bercakap,
mungkin kerana masing-masing sedang menmbuat ramalan mental tentang harga gula yg semakin meningkat naik..

Tiba digerai makan, hari dah hampir gelap. Datangnya malam membawa
kegelapan memang amat baik bagi pencuri. Kami mengambil dinner terus, sambil
berpura-pura berbual kosong supaya tak disyaki oleh orang sebelah meja..

"I hantar you ke Caspian Hotel, dan you kena check-in sendiri sorang-sorang.
Buat-buat macam dah biasa dan tunjuk lagak berani. Dapat kunci bilik you terus
naik dan kunci diri. Jangan toleh belakang atau teragak-agak. Kalau budak hotel tu
tolong bawa beg, cepat-cepat berikan dia dua ringgit dan suruh dia pergi. Nanti I
datang kemudian." Aku menyuarakan rancangan ku macam laskar berpangkat
Sarjan. Memang aku seorang Inspektor Polis, tetapi Polis Sukarelawan!

"Alaa….takutlah…..!! Kita masuk sama la…." Dia merengek manja. Aku terpaksa
tegas.

"You nak pencegah maksiat cekup kita. Kes maksiat ni sekarang boleh kena buang
kerja. Jangan ambil ringan," aku cuba memberi keyakinan. "Kalau you tak boleh
buat macam tu, kita kena batalkan saja. Memang bahaya" Dia termenung seketika
dan aku berdiam diri. "O.K lah….I pergi sekarang." aku
lihat wajahnya serius sekali. Sedikit kemerahan. Aku dah agak dia akan pergi.

Orang perempuan ni pun kalau dah on switch nya, gajah ditengah jalan pun dia tak
peduli. Tapi yang amat susahnya ialah nak cari di mana letak "switch" nya. Macam
mencuri kereta. Kalau dah dapat dibuka pintunya masih lagi tak guna. Kena ada
kunci switch nya baru boleh dipandu, perlahan atau pun laju!
(sebenarnya aku pun tak faham aku tulis apa)

kehidupan kami semakin erat...lagak hidup ku kini seperti jejaka borjuis koperat.. Jangan gopoh kerana ayam dah ada dalam cekap. Cuma sekarang sedang mengasah pisau untuk menyembelihnya sahaja....

p/s nol-
kepada wanita yg sudah terperangkap...
aku cuma nak ckap satu je...
padan muka..!

Sunday, October 3, 2010

cUManyA......

di mana ada perempuan, di situ ada kejayaan..keh.keh.keh..

rilek2..ayat kat atas ni sebagai intro je aku nak tarik perhatian minah2 tak pun mamat2 supaya tertarik nak baca post aku kali ni.ceeh..ayat nak seduktif..aku main2 je...ayat kena gempak baru ada mari..keh.keh.keh.

dalam diam tak diam..pendek tak pendek..kecik tak kecik..dah enam bulan aku tinggalkan family aku kat rumah..bukan family je..kawan2..jiran2..semua lah..haiwan peliharaan aku..anjing kosmik...semua mesti tertanya2 kemana selama enam bulan ni aku sudah pergi..

kadang2,,ada gak yg hantar pesanan ringkas kat aku..tanya aku kat mana..macam2 soalan pernah aku jumpa..kau g angkasa lpas ke? kau g buat eksperimen kat dasar laut ke? kau g cari tahi bintang ke? macam2..ada juga yg tanya.. eh bro...kamu g overseas ke?aku rasa soalan ni la paling palat dan tetek skali...

paling bnyak2 soalan...soalan ni lah memang ambil masa yg paling lama aku nak jawab...otak aku sifar bila soalan macam ni kluar...ada gak yg tanya..eh kau kat utp ke?kadang2 rasa nak hempas atrium kanan mereka dengan tripod pun ada...tahi betul....

kisah nya mcm ni lah..masa aku dapat g utp dulu...hati aku dah kompem dah..mesti boleh stay utp ni..sampai degree programme..bajet dah kompem lah boleh dapat scholarship...aku pun tolak la semua tawaran scholar yg lain..sampai semua interview aku tak nak pergi..macam2 alasan aku bg kat family aku bila dorang suruh g interview.aku cakap jauh lah...mals nak naik kpal terbang lah..takut kena serang ngan star wars lah..takut kena hempap dengan raksaksa tong sampah la...

sampai lah kluar keputusan matrik..itu pun aku tak nak pergi..alasan aku kat family memang agak biadap..aku siap boleh gtau kat dorang yg masuk matrik ni budak2 tak dapat semua a pun boleh masuk..budak 3a 4a pun boleh senang lenang masuk...

kemudian,alasan aku tu dterima dengan hati yg sifar oleh family..keh.keh.keh..lpas tu..keputusan asasi pula kluar...nasib baik lah aku dapat tahu aku tak dapat scholar utp..tahi betul..janji manis gila..skali tak dapat..tahi betul...mcm tetek..dorang bg alasan seramai 2567 yg memohon..kami hanya pilih 1089 orang..tapi anda manusia yg ke 1090..masa tu aku rasa mcm nak serah diri aku ni kena baham dengan hukum graviti je...nak je aku naik kat tingkat paling atas library dorang yg lut sinar tu..dan serah kan diri ke hukum graviti...

aku pun tanpa fikir panjang...masuk lah program asasi kejuruteraan kat uitm...alhamdulilah nasib baik dapat..kalau tak...jahit kasut lah aku nampaknya...
mula2 aku daftar kat uitm ni...adoi..macam2 dugaan aku dapat...bila ckap pasal uitm je...msti manusia kat ruang raya ni ckap..ala uitm je?asal tak overseas? aku rasa macam nak kerat2 je manusia yg bg statement mcm ni...benda ni ikut rezeki juga...tetek betul..malu gak bila dapat tahu semua kawan2 aku fly g overseas..aku je.terperap kat sini...

tapi...khidupan kena teruskan....kini semester 1 pun bermula...aku ingat aku sorang je ke budak utp yg kena cmpak kat sini..n aku fikir semua nya prgi um ke uia ke...rupanya senasib...sekelas pula tu..keh.keh.keh..jadi aku tak la malu sngat...

then....selama enam bulan aku belajar kat uitm ni...aku dapat buat satu rifleksi komuniti uitm...macam2 jenis gak lah..ada yg omnivor ada yg karnivor dan ada yg herbivor..tapi populasi nya seimbang dan dapat mewujudkan satu ekosistem yg seimbang..keh.keh

dalam pandngan aku lah...ada 3 class manusia yg ambil kos asasi kejuruteraan kat dalam uitm ni...

1.manusia megafizik

golongan yg aku tegur dengan mnggunakan stimulus yg baik akan memberi respon dengan menggunakan kod matematik.mereka selalu nya penuh dengan ilmu mantik.sumpah aku tak tipu.selalunya.golongan macam ni akan dapat full marks dalam mnyiapkan assignment.aku pun selalunya akan buat2 faham kod2 matematik yg meraka guna..korang pun tahu sebab apa aku buat faham2 kan?keh.keh.keh.

2.manusia ihatetomemorise (pelupa)

mereka ni selalunya terdiri daripada puak2 yg dahulunya masa di sekolah mnengah acap kali take part dalam kuiz2 yg berkaitan dengan nombor..tak silap aku lah..antaranya olimpiad mathematic,physic national competition...tak silap aku lah..sebab ini pun antara yg aku take part...keh.keh.keh..dorang ni selalunya mesti akan kantoi bab2 nak menghafal ni..macam definition...for them...(what the...??)

3.manusia yg punya sebab tertentu

dalam populasi ni.majoritinya sifar arah.macm2 jenis alasan aku pnah dengar.ada yg ambil kos ni sebab kehendak ibu bapa..ada juga yg ambil kos ni kerana sebab2 istimewa...contohnya...kalau doranag tak ambil kos ni..dorang risau semua perempuan di morocco akan setiap hari akan mngalami proses ovulasi..ini fakta aku tak tipu..

macm tu lah pengalaman aku....dah penat ejaculate apa yg aku nk tulis ni...aku rasa ada sebab nya kenapa aku ditakdirkan ALLAH menuntut ilmu di sini...

CUMANYA......

aku tak jumpa apa dia..dan aku harap..aku dapat berjaya dengan cemerlang kat uitm ni...INSYA-ALLAH...

aminnnnnn~

Sunday, August 29, 2010

sIfAR

Dari orang sekitar aku,aku terdengar teriakan,bisakan tertahan,mendesah..putus asa,aku mendengar langkah kaki mereka meninggalkan,lambat,dan kemudian aku tahu,jiwa aku perlu terbang.

sebuah angin sejuk mula bertiup,dalam jiwa aku,dari kepala sampai kaki,dan kemudian,bibir aku,kluar nafas yg terakhir.sudah waktunya untuk aku pergi dah aku harus pergi,jadi,yg benar,namun,untuk terlmbat,kata mereka,jiwa masing2 memiliki tarikh yg diberikan,ketika aku ingin,mningglakan teras tubuh,dan bertemu nasib abadi.oh,

tandakan kata2 yang aku katakan,siapa yg tahu???besok bisa menjdi hari kamu...akhirnya,
ia datang...ke syurga atau neraka?memutuskan yg sekarang,jngan tunda lagi,ayuh saudara aku,mari kita berdoa,oh tuhan,aku tak boleh mlihat,mata aku buta,am i masih aku?atau jiwa aku telah sesat.dan dipaksa untuk membyar kos tak ternilai harganya????

ahhhhh,mjadi debu kita,kembali semua,beberapa harus bersukacita,sementara yg lain mmbakar...hnya jika aku tahu bahawa sebelum garis tumbuh pendek,dan tiba gilirannya aku..dah sekarang.bawah tanah.mereka berbaringkan aku dengan nota aku cacat yg ditulis dngan dakwat pen kilometriko..mereka menangis,tapi,mereka tiada tahu yg aku mnangis lebih buruk.kerana,,,

mereka pulang ke rumah,namun,aku dihadapkan dengan ALLAH...

oRde KosMiK

sayup, sayup malam yg membahang, meniup kencang angin, ibarat satu proses tiupan bayu darat yg menewaskan tiupan bayu laut..ibarat kepingan air dan titisan embun pagi yg membeku membentuk ais yg keras di tengah malam..adoi, cerpen apa la aku nak demonstran kan ni...

ok2..sekarang kita kembali kepada plot cerita asl yg sebenar...(ish ayat keling apa ni??)
tentang khidupan..itu yg cuba aku translasikan sebenarnya...

kita...manusia...sebenarnya ibarat satu proses perubahan fasa sebenarnya..dan sebenarnya...kita merangkumi dunia kimia..kita bermula sebagai satu cecair benih yg suci dan bersih hasil dari hubungan yg halal dengan ikatan yg sah.bermula dengan fasa kondesasi,hasil keletihan dan kepenatan si manusia,yg melibatkan perubahan fasa daripada gas kepada cecair....

kemudian,diteruskan dengan satu proses pembekuan dalam satu tempat yg indah nian, sejuk dan suci...sementelahan proses perubahan fasa..iaitu proses cecair yg dikumpul tadi berubah menjadi satu ketulan yg juga boleh dianggap pepejal..

namun, ada juga hasil pembentukan pepejal ini yg terhasil dripada proses diposisi, yg membawa maksud dalam rangkap seloka ke enam, perubahan fasa daripada gas kpada pepejal..acap kali, proses ini akan membentuk satu pepejal yg tiada sempurna,contohnya, keadaan manusia yg sedang bermetamorfosis dengan mitosis cicak yg keputusan ekor..perkara ini selalunya akan brlakulah kelahiran songsang...slalunya terjadi kepada golongan2 yg bnyak mkan maggi, tak pun yg suka usha wanita cun...

setelah satu dekad berlalu,kemudia pepejal tersebut akan sentiasa mngalami proses peleburan...
consits of pepejal yg akan berubah kpada cecair...keringat yg mngalir ini kemudian akan terevaporisasi ke udara..kemudian berubah la fasa nya drpd cecair kepada gas yg akan terbang bebas ke udara tanpa ada lagi arahan dan apa2 dalam kotak malah kamus hatinya....

tetapi, jngan kau terlalu gembira, akan kebebasan yg kamu capai, kerana satu hari nanti.kamu akan mngalami satu perubahan fasa sublimasi...yg membawa maksud...kamu akan lenyap...dan ketika itulah, baru kamu tahu apa itu perubahan fasa....

perubahan ini bukan lah satu prubahan fasa semata2..dan tiada kena mngena dengan sistem tenaga mahupun solar..tapi, sistem amalan kamu untuk kamu terus bahagia di mana2 fasa!
insya'allah..

Tuesday, June 29, 2010

thE spaSTic YOUth


kumpulan gitar rancak ini telah ditubuhkan pada tahun 2008 dengan satu kata sepakat diantara 3 orang sahabat baik yg fasih dan petah bermuzik, tidak kesah la secara petik,ketuk,pukul,tiup, dan sebagainya...
kumpulan ini telah mencipta sebuah lagu yg bertajuk 'ego' yg memberi maksod bahawa setiap manusia tetap mampunyai sifat ego yang patut di radiasi kan drpd diri masing2!!
hasil karya antalogi 'ego' itu juga adalah hasil karya drpd 3 orang sahabat baik spastik ini
hasil nukilan lirik dan seni kata yg tak berapa berseni itu hasil penuh karya dayat
manakala lagu pula dripada si senget yg gila..
dan aku berharap agar kumpulan gitar rancak ini akan dapat meneruskan impian atau cita2 mereka yg hendak ke bulan itu terlaksana
kerana aku da beli kapal angkasa jenama 'melodrama'

Friday, June 25, 2010

KehiDUPAN ku YG spastiK DI Uitm







hahha..hari ini merupakan hari yg amat dipresi bg dri aku yg spastik lagi gila kisah mcam ni..ade la segerombolan mamat2 spastik yg gersang wat perjanjian pegun dgan dri aku yg gila ni..

dorang wat perjanjian ni ngan penuh yakin tanpa segan silu membuka seluar mreka..eh bkan tanpa berfikir panjang apa akan musibah yg bkal mreka hadapi jika pancut sebelom brfikir,sori2 cakap sebelom berfikir...

aku rase dorang ni dah mcam raksaksa sampah yg lapar nak mkan double cheese buger.tapi aku sabar je la..yela aku kan manusia biasa yg tiada superpower untuk memanipulasi dri mreka yg lagi gempak dan gersang..adeke patut dorang sume blik tinggalkan aku kat tempat puaka tebing biru ni seorang dri..

sabar sahaja lah...hasilnya inilah yang aku wat untuk mengelakkan dispresi aku!!bergambar seperti orang gila..termasok la kontigen2 aku yg sepakat hati ni..

p/s aku kat korang yg pernah wat janji tahi ayam tubwak2 la berubah kemudi bicara anda..jngan terpancut perkataan yg tak betol..
ok??